Licht op zorg

Onafhankelijk, betrouwbaar en betrokken



'Samen naar een dementievriendelijke samenleving'




publicatiedatum:


Samen naar een dementievriendelijke samenleving. Dat is de doelstelling van de campagne die staatssecretaris Martin van Rijn vandaag in Amsterdam met de stichting Alzheimer Nederland, pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM, supermarktketen Albert Heijn, vervoersmaatschappij Connexxion en de gemeente Amsterdam is gestart tijdens de EU-conferentie Living well with(out) dementia.

 

De conferentie is door Van Rijn georganiseerd in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap. Meer dan tweehonderd wetenschappers, beleidsmakers en vertegenwoordigers van Alzheimerorganisaties en de WHO hebben vandaag met elkaar gedebatteerd over de aanpak van dementie. In Nederland krijgt een op de vijf Nederlanders te kampen met dementie. Mensen leven gemiddeld acht jaar met de ziekte, waarvan de laatste twee jaar in een zorginstelling. Op dit moment hebben naar schatting 260.000 mensen de ziekte van Alzheimer, van wie zeventig procent thuis woont. Dit aantal groeit naar 400.000 patiënten in 2050.


Niet pluis

Tijdens de conferentie benadrukte de staatssecretaris dat met man en macht wordt gezocht naar medicatie en behandeling van dementie. “Maar zolang er echter geen genezing mogelijk is, moeten we zorgen voor een betekenisvol leven van mensen met Alzheimer. In de fase tussen ‘er is iets niet pluis’ en ‘het gaat niet langer thuis’ kan de maatschappelijke component daarbij het verschil maken. Familie, huisarts, buren, politie en winkelpersoneel spelen daarbij allemaal een rol.” 


Winkeldief

Samen met PGGM en de stichting Alzheimer Nederland heeft de staatssecretaris het initiatief genomen om omgang met dementerenden in de samenleving verbeteren. En dat begint met bewustwording. Inmiddels zijn ook Albert Heijn, Connexxion en de gemeente Amsterdam aangehaakt. Connexxion vervoert per jaar alleen al in Amsterdam meer dan 750.000 passagiers die ouder zijn dan 75 jaar, vertelt directeur Marc Rozendal. “Dementie is op zich niet moeilijk te herkennen, maar je moet dan wel de signalen kennen.” 


Verantwoordelijkheid

Dat mensen steeds vaker worden geconfronteerd met mensen met Alzheimer heeft ook een filiaal van Albert Heijn in Doorn ondervonden. Een vermeende winkeldief bleek na overdracht aan de politie in werkelijkheid een oude moeder met dementie. Ze vergat niet alleen namen van vrienden, maar verzuimde ook te betalen bij de kassa. Voor filiaalmanager Spiekenburg was het voorval in Doorn de aanleiding om zijn tweehonderd medewerkers met behulp van een aantal acteurs te scholen in het herkennen van en de omgang met mensen met dementie. Spiekenburg: “Iedereen is razend enthousiast, ook heel jonge medewerkers. Zo kunnen we onze klanten nog beter helpen.” 


Op dit moment wordt gewerkt aan een cursus die via Internet kan worden gevolgd. Directeur Cees van Vliet van Albert Heijn: “We zijn onderdeel van de samenleving en daarom nemen we onze verantwoordelijkheid. In meer dan honderd van onze winkels is een derde van de klanten ouder dan 65 jaar. Deze winkels komen allemaal in aanmerking voor een gelijksoortige aanpak.” 


Evaluatie

Het is de bedoeling dat komende jaren steeds meer bedrijven, organisaties en particulieren hun schouders zetten onder een dementievriendelijke samenleving. Als het aan pensioenuitvoerder PGGM ligt, bereikt de boodschap van de campagne de komende vijf jaar een miljoen mensen, geeft directeur Rob Wolvekamp aan. “We willen daarvan ruim 300.000 mensen echt activeren, want dan heeft elke dementerende minimaal één vriend. We houden nu een nulmeting en jaarlijks evalueren we de voortgang. Tussentijds kijken we ook naar de effectiviteit van de middelen die we inzetten. Je kunt daarbij denken aan mailings, magazines en nieuwsbrieven naar onze 700.000 leden, maar ook aan onze gesprekken met pensioenfondsen. Een goed pensioen is méér dan een zak met geld. Pensioen is ook gezond oud worden. Want wat heb je aan geld, als je daar door dementie niet van kan genieten?”


Foto: Staatssecretaris Martin van Rijn start onder het toeziend oog van directeur Rob Wolvekamp (PGGM) en directeur Gea Broekema (Alzheimer Nederland) de campagne om de samenleving dementievriendelijker te maken.




 Voorpagina 




Klik op onderstaande advertenties voor nog meer zorginformatie.